EGMR Urteil vom 19.6.2012, 27306/07, 1593/06 — Kronenzeitung und Kurier .* ‘s
gegen Republik Osterreich

* %
¥

i Wy"a
Fundstelle: MR 2012, 171

1. Ein Kind wird dadurch, dass es Opfer eines Obsor gerechtsstreits zwischen seinen Eltern ist,
der erhebliche offentliche Aufmerksamkeit auf sich zog und Uber den mehrfach in den
Medien berichtet wurde, nicht zur Person der Offentlichkeit.

2. Die Angemessenheit einer von Mediengerichten zugesprochenen Entschadigung in Hoéhe
von EUR 130.000,00 wegen einer Artikelserie mit personlichkeitsverletzenden, reif33erischen

Bildinformationen halt Art 10 Abs2 MRK stand.
Leitsétze verfasst von Dr. Clemens Thiele, LL.M.

In the case of Krone Verlag GmbH v. Austria, The European Court of Human Rights (First Section),
sitting as a Chamber composed of: Nina Vaji¢, President, Anatoly Kovler, Elisabeth Steiner,
Khanlar Hgjiyev, Mirjana Lazarova Trajkovska, Linos-Alexandre Sicilianos, Erik Mgse, judges, and
Seren Nielsen, Section Registrar, Having deliberated in private on 29 May 2012, Delivers the
following

Judgment,
which was adopted on that date:
PROCEDURE

1. The case originated in an application (no. 27306/07) against the Republic of Austria lodged
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by Krone Verlag GmbH & Co. KG (“the applicant
company”), a limited liability company with its registered office in Vienna, on 26 June 2007.

2. The applicant company was represented by Ebert Huber Liebmann Rechtsanwéte GmbH, a
law firm based in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were represented by their
Agent, Ambassador H. Tichy, Head of the International Law Department at the Federal Ministry for
European and International Affairs.

3. The applicant company alleged that judgments under the Media Act ordering them to pay
damages had infringed their right to freedom of expression under Article 10 of the Convention.

4. On 27 August 2009the President of the First Section decided to give notice of the application
to the Government. It was also decided to rule on the admissibility and merits of the application at
the sametime (Article 29 § 1).

THE FACTS

|. THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

5. The applicant company, Krone Verlag GmbH & Co KG, is the owner and publisher of the
daily newspaper Kronen Zeitung.



A. Thebackground of the case

6. In 1999 E.R. and U.W., the parents of Christian W., dissolved their common household and
concluded a provisional agreement on the custody of Christian under which sole custody was
granted to E.R., while his brother stayed with U.W. On 13 February 2001 U.W. asked for custody
to be withdrawn from E.R. and transferred to him.

7. On 22 February 2001 E.R. and U.W. agreed that pending the outcome of an expert report
custody be provisionally transferred to U.W. (vorlaufige Obsorge) and that for the time being
Christian should live with U.W., hisfather.

8. It appears that subsequently U.W. hindered contact between Christian and E.R. and, in June
2002, moved to Sweden. Thereupon, by an interlocutory decision (einstweilige Verfiigung) of 26
July 2002, custody of Christian was transferred back to E.R.

9. U.W. was ordered to hand Christian over to E.R. immediately or to take him back to Austria
before 5 August 2002. That order was confirmed on appeal on 12 September 2002 and became
final.

10. Thereupon E.R. travelled to Sweden to have that decision enforced. U.W. proposed to E.R.
that they enter into an agreement on custody of Christian, and E.R. aso agreed to staying in
Sweden. However, no such agreement was finaly reached. After E.R. had settled in Sweden and
found employment there, U.W., together with Christian, left Sweden for Austria.

11. On 4 November 2002, pending the outcome of the custody proceedings, custody was
temporarily transferred to the Salzburg Youth Welfare Office. On 23 December 2003 the court
dismissed U.W.’s request for custody to be withdrawn from E.R. and transferred to him. The
decision was declared immediately enforceable.

12. Subsequently, various attempts to enforce that decision were undertaken. The Austrian
newspapers reported on these events because U.W. kept them regularly informed and sought
publicity.

13. The first attempt at enforcement, on 23 December 2003, failed because U.W. and Christian
went into hiding. U.W. had informed the media of this step in advance. Some time later they
returned. In order to enforce the custody decision the competent court scheduled a hearing for
15 January 2004 in the course of which Christian was to be handed over to E.R. U.W. failed to
appear a the hearing.

14. Thereupon the judge ordered that Christian be brought before the court by force
(zwangswei se Vorfihrung).

15. When that decision had to be enforced by court officers Christian barricaded himself in his
elementary school and, since the police officers who intervened decided not to use physical force on
the premises of the school, this attempt also failed. These events were aso widely covered by the
media because U.W. had informed them in advance.

16. After further unsuccessful attempts the rura police (Gendarmerie) were informed on
26January 2004 that Christian was at his father’s house. Court officers sent to the house noted,
however, that Christian was not in the house but, together with a babysitter, in a car in front of it.
The officers tried to take hold of Christian but he cried and resisted. These scenes were again the
subject of widespread media coverage because they were observed and photographed by severd
journalists, who had been informed and had hurried to the spot.

17. In order to establish whether Christian had suffered injuries during the attempt to enforce the
court order, U.W. took him to the Salzburg hospital. On 28 January 2004, by means of a diversion
manoeuvre, U.W. and Christian were separated and on the same day Christian was handed over to
his mother, E.R., on the premises of the hospital. E.R. and Christian have been living in Sweden
since that time. Thisfinal phase of the events was also widely reported on in the media.



B. Theproceedings under the Media Act

18. On 7 July 2004 Christian W., represented by his mother, brought proceedings under Sections
7 and 8a of the Media Act against the applicant company, seeking damages and publication of the
ensuing judgment, claiming that a series of articles on the above-mentioned events published by the
applicant company between 7 January and 16 February 2004 and which contained a detailed
description of the events, giving his full name and illustrated by pictures of him, had breached his
rights under those provisions.

19. He argued that the reporting on him had interfered with his strictly private life in a manner
likely to expose and compromise him in public. Moreover, the articles constituted a breach of
section 7a of the Media Act, which prohibited reporting on the victim of a crime in a manner which
made him or her recognisable in public; that was only allowed if the importance of the offence or
the persons implicated meant that there was a preponderant public interest in the information. Both
applications were lodged with the Vienna Regiona Criminal Court.

20. On 19 October 2004 the Regional Court gave a detailed judgment in the case, which referred
to the following articles published in the applicant company’s newspaper and summed up by the
Regional Court asfollows:

“(1) 7 January 2004

The heading ‘Missing father returns home with his two boys’, with a picture of Christian. According to the
report, the child’s father returned from holiday with Christian and his brother and had to go to the police because
the boy was being forced against his wishesto move in with his mother following an inhuman court decisionin the
context of adivorce battle.

(2) 8 January 2004

The heading ‘Family drama: Christian needs peace at last’, accompanied by a picture of the child. The report
describes a failed attempt to take the boy to Sweden and quotes the head teacher of his primary school as saying
that Christian suffers from anxiety. A large number of people, some of whom have signed a petition, are reported
to be campaigning for Christian to remain with his father.

(3) 16 January 2004

(&) On the front page, the heading ‘My best friend is my dog’. Underneath is a picture of Christian with his dog
and text stating that the child does not wish to go to his mother.

(b) The heading ‘What’s going on here is inhuman’, with two photographs of Christian. According to this
article, five police officers entered the primary school in order to fetch the boy, who refused to go with them. The
head teacher, some parents and classmates are reported as saying that what happened was inhuman.

(4) 17 January 2004

The heading ‘Mad scramble for 8-year-old’, with a picture of Christian. The report states that several different
people want the child, but no one has asked his opinion, resulting in an inhuman tug-of-war which is already
affecting the child psychologically. The article further reports that a bailiff went to the child’s father’s flat but
found no one at home.

(5) 27 January 2004

(&) On the front page, the heading ‘Christian’s battle for his home’, with a picture of the plaintiff showing him
grimacing as he resists being taken (into the police car) by the bailiff, while his brother tries to obstruct the bailiff.

(b) The heading ‘You have no idea what you’re doing to the child’, with two more pictures. The article
describes the child being taken from the babysitter’s car to the police car. It likens the scene to something from a
distant dictatorship, with two bailiffs trying to tear the young plaintiff away from his familiar surroundings by
brute force, against his will and despite his cries for help. Neighbours and friends of the family are reported as
crying with rage and directing abuse at the court officials. The plaintiff reportedly sustained a serious injury to his
spine at the hands of the bailiffs and had to be taken to hospital.



(6) 28 January 2004

(a8 On the front page, the heading ‘“The whole of Salzburg up in arms’, accompanied by a photograph of the
child lying in a hospital bed wearing a surgical collar. According to the article, the child was injured by the
bailiffs’ rough treatment, and everyone was appalled and angered.

(b) The heading ‘Bailiff pursues 8-year-old right into hospital’, with three pictures of the plaintiff, one showing
him on a stretcher, one of him grimacing in pain in the arms of the bailiff while his brother tries to obstruct the
latter, and a close-up of the child, again grimacing in pain, next to the bailiff and the car. The article also details
rough treatment by the bailiffs, reportedly causing injury to the child, who is said to have complained of neck
pains and to have told reporters how he had been punched in the back of the neck by one of the bailiffs. The doctor
treating him is reported to have fitted a surgical collar.

(c) The heading ‘Cries for help rang out in the night’, again with pictures of the child and reports on the public’s
reaction to the bailiffs’ methods;

(d) The heading “All for the good of the child’, together with the court’s findings and a picture of the child and

(e) letters from readers angered by the treatment of the child by his mother and the court, again with a picture of
the plaintiff.

(7) 29 January 2004
(a) Heading on front page ‘Christian abducted from hospital’, together with a photograph.

(b) The heading “Whole country moved by abduction’, with two photographs. The article criticises the allegedly
rough methods of the bailiffs.

(c) The heading ‘Did the bailiff want to put a sticker on the child?’, also with critical comments.

(d) The heading ‘Abduction from hospital at dead of night’, also with a photograph The article describes the
child’s removal from the hospital by his mother and quotes the father as saying that unless tough action is taken
against the bailiffs, he will lodge a complaint.

(e) The heading ‘Minister Béhmdorfer says violence against children is unacceptable’ again with a photograph
and comments on the case, including by the then Justice Minister Dr Dieter Bohmdorfer, who condemns violence
against children.

(8) 30 January 2004

(a8 The heading ‘Everyone wants Christian finally left in peace’: another report on the mother’s flight with her
child, accompanied by a photograph of the child.

(b) The heading ‘Scenes like those with Christian are completely avoidable’, also with a photograph. Comments
on the case by a crisis-management expert.

(9) 31 January 2004

(8 The heading ‘Christian’s case reopened’, with photograph. The report states that a new expert psychological
opinion on the child isto be ordered.

(b) The heading ‘Custody battle — the story so far’, describing events up to that point.

(¢) The heading ‘Blind hatred in salmon pink’, with comments by Glnther Traxler, again with a picture of
Christian grimacing in pain as the bailiff tries to put himin the police car.

(10) 2 February 2004

Under the heading ‘Christian already in Sweden’, a report stating that the child has already been taken to Sweden
by his mother and has had to leave his beloved dog behind. The report is accompanied by a picture.

(11) 12 February 2004



The heading ‘I don’t want to stay here any longer’, again with three pictures of Christian. The reporter writes
that the judge and bailiffs will have to answer to a disciplinary board and that Christian no longer wishes to stay
with his mother in Sweden but wants to return to hisfather in Austria

(12) 13 February 2004

The heading ‘Interpol soon to search for missing Christian’, again with a picture of the child. The report states
that the boy has tried to run away from his mother and has disappeared.

(13) 16 February 2004

A reader’s letter under the heading “Violence is not the answer’, in which a 12-year-old criticises the judge,
again with a picture showing Christian grimacing in pain.”

21. The Regional Court alowed the action and ordered the applicant company to pay damages
in the amount of EUR 136,000, to publish the judgment in its newspaper, and to bear the costs of
the proceedings. The Regional Court found that by publishing the above articles containing details
of the custody dispute over nine-year-old Christian W., and, moreover, disclosing his full name and
accompanied by a photograph of him partly showing a highly distressed facial expression, the
applicant company had exposed his strictly private life in a manner likely to compromise him in
public, in breach of section 7 of the Media Act. Moreover, the articles published on 27, 28 and 29
January 2004 had, without justification, disclosed the identity of a person who had been the victim
of a criminal offence to alarge and not directly informed circle of people, in breach of section 7a of
the Media Act.

22. The Regiona Court accepted that there existed a direct link between the events reported on
and the public interest because of the sharp criticism voiced of the conduct of the court officials
who had attempted to enforce the custody order. However, the person with custody of Christian had
not agreed to publication and the public interest in the events could have been satisfied without
giving the child’s full name and publishing pictures of him.

23. On 29 March 2005 the applicant company appealed. Relying on Article 10 of the
Convention, it argued, inter alia, that the Regional Court had failed to take into account the fact that
there had already been an ongoing debate and that Christian’s father, acting as his son’s spokesman
and in his interests, had informed the media of the events. Furthermore, it claimed that it had only
acted as a public watchdog, informing the public about the proceedings and criticising the domestic
authoritiesin the public interest.

24. On 21 September 2005 the Vienna Court of Appeal partly allowed the appeal. It found that
there had been no breach of section 7a of the Media Act, because under that provision a
compensation claim existed only if a media outlet had described acts by which someone had
become the victim of a crime and if the description violated the victim’s protected interests. In the
present case, however, it was not the description of a criminal act that had breached Christian’s
protected interests, since the proceedings against the court officials had ended without a conviction.
The Court of Appeal therefore remitted the case to the Regional Court on this point.

25. It further emphasised that by giving details of the plaintiff’s intimate family life and his full
name, and by adding pictures of him, the newspaper had intruded into his strictly private life, as
these details had merely been given in order to create a sensation and satisfy the curiosity of its
readers. Even if there was a link to public life, a media outlet could report on a person’s strictly
private life only to the extent necessary to satisfy the need for information related to those elements
which were of relevance to the public interest. Reporting on events relating to a person’s strictly
private life therefore had to be appropriate to the circumstances and proportionate. In the present
case it had not been necessary for the purpose of informing the public of alleged shortcomings
within the judiciary, nor had it been necessary to expose in such an intense and striking manner the
severe strain being suffered by the juvenile plaintiff by inserting photographs showing his distress
and despair, mentioning his full name and setting out the details of his seizure.

26. On 19 May 2006 the Regional Court ruled again on the case and found no breach of section
7aof the Media Act. It accordingly reduced the amount of compensation to EUR 130,000.



27. On 14 March 2007 the Vienna Court of Appeal upheld that decision.

Il. RELEVANT DOMESTIC LAW

28. Section 7 of the Media Act, which has the title “Interference with a person’s most intimate
personal sphere” (Verletzung des hdchstper sonlichen Lebensbereiches), reads as follows:

“(1) If a person’s strictly private life is discussed or presented in the media in a manner which is apt to
compromise this person in public, the person concerned may claim compensation from the owner of the media for
the injury suffered. The amount of compensation shall not exceed EUR 20,000 ...

(2) No compensation claim under paragraph 1 exists if

1. the publication at issue is based on atruthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, aregional diet or acommittee of one of these general representative bodies;

2. the publication is true and has a direct connection to public life;
3. inthe circumstancesit could have been assumed that the person concerned had agreed to the publication;

4. it isadirect broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5. the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

29. Section 7a of the Media Act, which has the title “Protection against divulging a person’s
identity in special cases” (Schutz vor Bekanntgabe der Identitét in besonderen Féallen), reads as
follows:

“(1) Where publication is made, through any medium, of a name, image or other particulars which are likely to
lead to the disclosure to alarger not directly informed circle of people of the identity of a person who

1. hasbeen the victim of an offence punishable by the courts, or

2. issuspected of having committed, or has been convicted of, a punishable offence,

and where legitimate interests of that person are thereby injured and there is no predominant public interest in
the publication of such details on account of the person’s position in society, of some other connection with public
life, or of other reasons, the victim shall have a claim against the owner of the medium (publisher) for damages for
the injury suffered. The award of damages shall not exceed 20,000 euros; additionally, section 6(1), second
sentence, shall apply.

(2) Legitimate interests of the victim shall in any event be injured if the publication

1. in the case of subsection (1)1, is such as to give rise to an interference with the victim’s strictly private life or
to his or her exposure,

2. inthe case of subsection (1)2, relates to ajuvenile or merely to alesser indictable offence (Vergehen) or may
disproportionately prejudice the advancement of the person concerned.

(3) No compensation claim under paragraph 1 exists if

1. the publication at issue is based on a truthful report on a public session of the National Council or the Federal
Council, the Federal Assembly, aregional diet or acommittee of one of these general representative bodies;

2. the publication of the information on the person has been decided officialy, in particular for the purposes of
criminal justice or public security;

3. the person concerned has agreed to the publication or if the publication is based on information given by that
person to the media;



4. itisadirect broadcast on radio or television (live programme) and the employees or contractors of the radio
or television station have not neglected the principles of journalistic diligence;

5. the information has been published on a retrievable website and the owner of the media or its employees or
contractors have not neglected the principles of journalistic diligence.”

30. Section 6(1) second sentence of the Media Act, to which reference has been made above,
reads as follows:
“The amount of compensation shall be fixed according to the extent of the publication, its impact and, in

particular, the type of media and how broadly it is disseminated; the compensation must not endanger the
economic existence of the media owner.”

31. Section 8a of the Media Act, which has the title “Separate compensation proceedings”
(Selbstandiges Entschadigungsverfahren), insofar as relevant, reads as follows:
“In a judgment by which compensation under Section 6, 7, 7b or 7c has been awarded on the basis of a separate

compensation request, the court must also order the publication of the judgment if the person concerned so
requests, ...”

THE LAW

|. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

32. The applicant company complained under Article 10 of the Convention that the judgments
of the Austrian courts violated its right to freedom of expression. Article 10 reads as follows:

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom to hold opinions and to
receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers. This
Article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may be subject to such
formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society,
in the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for
the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, for preventing the
disclosure of information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the
judiciary.”

33. The Government contested that argument.

A. Admissibility

34. The Court notes that the application is not manifestly ill-founded within the meaning of
Article 35 § 3 (a) of the Convention. It further notes that it is not inadmissible on any other grounds.
It must therefore be declared admissible.

B. Merits

35. The Court notes that it is common ground between the parties that the Vienna Regional
Court’s judgment of 19 October 2004, upheld by the Court of Appeal, which awarded damages to
Christian, constituted an interference with the applicant company’s right to freedom of expression,
as guaranteed by Article 10 8§ 1 of the Convention.

36. An interference contravenes Article 10 of the Convention unless it is “prescribed by law”,
pursues one or more of the legitimate aims referred to in paragraph 2, and is “necessary in a
democratic society” for achieving such an aim or aims.



37. The Court considers, and this was acknowledged by the parties, that the interference was
prescribed by law, namely by section 7 of the Media Act. The Court further finds, and this was
likewise not disputed between the parties, that the interference served a legitimate aim, namely “the
protection of the reputation or rights of others” within the meaning of Article 10 § 2 of the
Convention.

38. The parties’ argument concentrated on the question whether the interference had been
“necessary in a democratic society” within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

1. The parties’ submissions

39. The applicant company maintained that the interference with its right to impart information
had not been necessary in a democratic society. There was no doubt that the event on which the
applicant company had reported had involved questions which were a subject of public importance,
namely the conduct of the courts and authorities when enforcing the Family Court’s decision to
hand Christianover to his mother, and contributed to the public discussion which had been triggered
by the questionable conduct of the enforcement officers.

40. In reporting on the matter the press could not, as suggested by the Austrian courts, have
done so in a merely neutral and sober way. It was also a corporate necessity to attract the attention
of the public by incorporating entertaining components, as otherwise it would be practically
impossible to reach the public. Christian’s father had turned to the applicant company for
assistance, as his son had repeatedly expressed the wish to remain with his father, whereas the
Austrian courts had decided to transfer custody to his mother. The applicant company had therefore
reported on this issue and the way in which the authorities had enforced their respective decisions.
In order to show the public the anguish and shock which this approach had produced in Christian, it
had been necessary to publish a picture showing the pain in his face and make clear to the public
just what measures the Republic of Austria was implementing, allegedly in the interest of the child.
This effect could not have been achieved if Christian’s face had been blurred. For the same reason it
had been necessary to report extensively on how happy and intact Christian’s world had been while
he was still living with his brothers and father.

41. The applicant company also argued that the amount of compensation awarded to Christian
had been excessive. Firstly, no punitive damages were possible under Austrian law and the sum
awarded was not proportionate to the actual injury suffered by Christian on account of the
publication of the impugned material, and secondly, no distinction had been made between the
thirteen different articles published. It was apparent that in a series of related articles, as in the
present case, alater article with similar content to a previous one could not injure again to the same
extent since the injurious circumstances would already be known.

42. The Government, while acknowledging the essentia role played by the press as a “public
watchdog”, asserted that in the present case the interference with the applicant company’s freedom
of expression had been necessary within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. They
argued in particular that the domestic courts had had to weigh the applicant company’s interest in
imparting information on an issue of public interest against the right to protection of the most
intimate sphere of life of the person on whom it reported, which was equally protected by the
Convention, namely, the right to respect for his or her identity, protected by Article 8 as part of a
person’s private life. The necessity to carry out such a weighing of interests was laid down in
section 7 of the Media Act.

43. The Austrian courts had found that that the articles published by the applicant company
constituted an intrusion into the strictly private life of Christian, a minor. In its judgment of 19
October 2004 the Regional Court had explained in detail that even though it was clearly permissible
to publish an article on the events surrounding the handing over of Christian to his mother, and the
conduct of the courts and authorities in this respect, this did not mean that in doing so the applicant
company had the right to publish photographs of Christian that had not been rendered anonymous,
showing him in a state of pain and despair, and to disclose his identity and other details of his
family life, his health and his emotional state. The disclosure of such information on Christian was



not relevant for the understanding of the details of the events of which he had been the victim, nor
was it necessary in order to raise public awareness concerning the conduct of the authorities. In
such cases the State had a positive obligation to ensure effective protection against breaches of the
personal integrity of children, as a particularly vulnerable group.

44. Lastly, the Government argued that the amount of compensation awarded to Christian,
namely EUR 130,000, was not disproportionate, as that figure had to be seen against the
background of the wide dissemination of the information by the applicant company and its
influence on public opinion. Christian had already been affected psychologically by the custody
dispute between his parents, of which he was the victim, and, in this situation had been exposed by
the applicant company to the curiosity of the millions of readers of its newspaper exclusively for the
purpose of raising sales figures as a result of an one-sided emotive reporting. This had caused him
additional and significant suffering. Another important factor was the extensive dissemination of
the information and the inherently strong influence the applicant company’s newspaper had on
public opinion. It had to be noted that the Kronen Zeitung reached (in 2006) 43.6% of the entire
Austrian population — up to 60% of the population in some Lander — as readers, which, in relative
terms, made it one of the newspapers with the highest circulation in the world. For this reason a
significant amount of compensation had to be awarded by the Austrian courts.

2. The Court’s assessment

(@) General principles

45. According to the Court’s well-established case-law, the test of necessity in a democratic
society requires the Court to determine whether the interference complained of corresponded to a
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim pursued, and whether the
reasons given by the national authorities to justify it are relevant and sufficient (see The Sunday
Times v. the United Kingdom (no. 1), 26 April 1979, § 62, Series A no. 30). In assessing whether
such a need exists and what measures should be adopted to deal with it, the national authorities are
left a certain margin of appreciation. This power of appreciation is not, however, unlimited but goes
hand in hand with a European supervision by the Court, whose task it is to give a fina ruling on
whether a restriction is reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10 (see
Bladet Tromsg and Stensaas v. Norway [ GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 1999-I11).

46. An important factor for the Court’s determination is the essential function of the press in a
democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, in particular in respect of
the reputation and rights of others or the proper administration of justice, its duty is nevertheless to
impart — in amanner consistent with its obligations and responsibilities — information and ideas on
all matters of public interest (see Bladet Tromsg and Stensaas, cited above, 8§ 59, and as a recent
authority, Flinkkila and Others v. Finland, no. 25576/04, 8 73, 6 April 2010). By reason of the
“duties and responsibilities” inherent in the exercise of freedom of expression, the safeguard
afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to
the proviso that they are acting in good faith and on an accurate factual basis and providing reliable
and precise information in accordance with the ethics of journalism (see Fressoz and Roire V.
France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I, and, as a recent authority, Eerikdinen and Others
v. Finland, no. 3514/02, § 60, 10 February 2009).

47. Whilst it is true that the methods of objective and balanced reporting may vary considerably
and that it is therefore not for this Court, nor for the national courts, to substitute its own views for
those of the press as to what technique of reporting should be adopted (Jersild v. Denmark, 23
September 1994, § 31, Series A no. 298), editorial discretion is not unbounded. Not only does the
press have the task of imparting such information and ideas: the public aso has a right to receive
them. Were it otherwise, the press would be unable to play its vital role of “public watchdog”
(Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 1991, § 59, Series A no. 216;
Thorgeir Thorgeirson v. Iceland, 25 June 1992, § 63, Series A no. 239;Bladet Tromsg and Sensaas



v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999-Il1; and, more recently, Gutiérrez Suarez v.
Spain, no. 16023/07, § 25, 1 June 2010).

48. The Court has always stressed the contribution made by photographs or articles in the press
to a debate of general interest (see Sandard Verlags GmbH v. Austria (no. 2), no. 21277/05 § 46, 4
June 2009, with further references). However, the publication of photographs and articles the sole
purpose of which is to satisfy the curiosity of a particular readership regarding the details of a
public figure’s private life cannot be deemed to contribute to any debate of general interest to
society despite the person being known to the public. In such conditions freedom of expression calls
for a narrower interpretation (see MGN Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 143, 18
January 2011, andVon Hannover v. Germany, no. 59320/00, § 65-66, ECHR 2004-V1). Moreover,
although freedom of expression also extends to the publication of photographs, this is an area in
which the protection of the rights and reputation of others takes on particular importance.
Photographs appearing in the tabloid press are often taken in a climate of continual harassment
which induces in the person concerned a very strong sense of intrusion into their private life or even
of persecution (see Von Hannover v. Germany, cited above, a 8 59, and Hachette Filipacchi
Associés v. France, no. 71111/01, § 42, 14 June 2007).

49. The subject matter at issue in this case relates, on the one hand, to the right of the press
under Article 10 of the Convention to inform the public on matters of public concern regarding
ongoing court proceedings and on the manner in which decisions by the courts are enforced and, on
the other, to the State’s positive obligations under Article 8 of the Convention to protect the privacy
of persons, in particular minors, to whom such proceedings relate. When verifying whether the
authorities struck afair balance between two protected values guaranteed by the Convention which
may come into conflict with each other in this type of case — freedom of expression protected by
Article 10 and the right to respect for private life enshrined in Article 8 — the Court must balance the
public interest in the publication of the information and the need to protect private life (see Hachette
Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 43, ECHR 2007-V1I). The balancing of individual
interests which may well be contradictory is a difficult matter and Contracting States must have a
broad margin of appreciation in this respect since the national authorities are in principle better
placed than this Court to assess whether or not there is a “pressing social need” capable of justifying
an interference with one of the rights guaranteed by the Convention (see MGN Limited, cited above,
8 142, and Egeland and Hanseid v. Norway, cited above, § 55).

(b) Application of these principlesto the present case

50. In the present case the applicant company published in its newspaper Kronen Zeitung,
between 7 January 2004 and 16February 2004,a series of thirteen articles about a dispute between
parents over custody of their child, Christian. In the custody proceedings the competent courts had
refused to transfer custody of Christian to the father, who had refused to comply with that decision.
Various attempts at enforcement were unsuccessful because Christian and his father had gone into
hiding, and in January 2004 the competent court ordered that Christian be brought before the court
by force. On 26 January 2004 court officers went to the house of Christian’s father and tried to seize
the child, who cried and resisted. These scenes were the subject of wide media coverage, notably by
the applicant company’s newspaper, because they were observed and photographed by several
journalists, who had been informed and had hurried to the spot. The applicant company’s
newspaper reported extensively on this case and the articles published disclosed Christian’s identity
and details of his family life, his health and his emotiona state, and they were accompanied by
photographs of Christian that had not been rendered anonymous and which showed him in a state of
pain and despair.

51. Thereupon,Christian brought proceedings under the Media Act against the applicant
company, claiming compensation in respect of reporting constituting an intrusion into his strictly
private life (section 7 of the Media Act) and reporting on the victim of a crime in a manner
rendering that person recognisable by the public (section 7a of the Media Act). On 19 October 2004
the Vienna Regional Crimina Court found against the applicant company, ordering it to pay



compensation and to publish the judgment in its newspaper. On appeal the Court of Appeal found
on 21 September 2005 that the reporting at issue had been in breach of the obligation not to
interfere with a person’s strictly private life, but rejected the other ground for compensation,
namely,reporting on the victim of a crime in an identifiable manner, and remitted the case to the
Regional Court on that point. On 19 May 2006 the Vienna Regional Criminal Court decided again
on the case following the findings of the Court of Appeal, and reduced the compensation
accordingly. The Court of Appea upheld that decision except for costs on 14 March 2007. The
Regional Court and the Court of Appea considered that the reporting at issue had breached
Christian’s right to respect for his strictly private life, and found that there had existed no
predominant public interest in the revealing of his identity and giving details of his family life, his
health and his emotional state,or the publishing of photographs taken at the time of the unsuccessful
attempt to enforce the court’s order to hand him over to his mother showing him in a state of pain
and despair.

52. In the Court’s view the reasons given by the Regional Court and upheld by the Court of
Appea were undoubtedly “relevant” reasons for the purposes of the necessity test to be applied
under Article 10 § 2. It will next examine whether they were also “sufficient”.

53. The Court agrees with the domestic courts that the case concerned a balancing of the
applicant company’s right to freedom of expression under Article 10 against Christian’s right to
protection of his strictly private life. In such cases one factor the Court has taken into account is the
position of the person concerned by the publication: whether or not he or she was a “public figure”
or had otherwise “entered the public scene” (see, for instance, Flinkkil& and Others, cited above, §
83, and Eerikéinen and Others, cited above, § 66). Another important factor is whether the articles
or photographs in the press contributed to a debate of general interest (see Flinkkila and Others,
cited above, § 76, and Eerikainen, cited above, § 66).

54. In the present case, Christianis not a public figure, nor does the Court consider that he has
entered the public scene by becoming the victim of a custody dispute between his parents which
attracted considerable public attention.

55. The Court further considers that the articles at issue dealt with a matter of public concern,
namely the appropriate enforcement of custody decisions and whether and to what extent force may
or should be used in this context. Such a matter could, and in the present case did, give rise to a
public debate. However, given that neitherChristian himself nor his parents were public figures or
had previously entered the public sphere, it cannot be considered that the disclosure of his identity
was essentia for understanding the particulars of the case (see “Wirtschafts-Trend”” Zeitschriften-
Verlagsgesellschaft mbH (no. 2) v.Austria (dec.), no. 62746/00, 14 November 2002). In this
connection, the Court notes that it was acceptable for the applicant company to report on all
relevant details concerning the case of Christian, in particular as regards the problematic attempt to
enforcethe decision taken in the custody proceedings by the court officers on 26January 2004, but
not to revea the identity of Christian while publishing the most intimate details about him,or
publish a picture of himfrom which he could be recognised.

56. Moreover, the Court is not persuaded by the applicant company’s argument that the
publication of the photograph which showed the pain in Christian’s face was necessary in order to
ensure the credibility of the story. In this regard the Court reiterates that the publication of
photographs and articles the sole purpose of which is to satisfy the curiosity of a particular
readership regarding the details of a public figure’s private life cannot be deemed to contribute to
any debate of general interest to society despite the person being known to the public. In such
conditions freedom of expression calls for a narrower interpretation (seeMGN Limited, cited above,
8§ 143, with further references). The Court considers that such considerations also apply to persons,
like Christian, who are not public figures.

57. On the other hand, there is no doubt that the preservation of the most intimate sphere of life
of ajuvenile who had become the victim of a custody dispute and had not himself stepped into the
public sphere deserved particular protection on account of his or her vulnerable position.



58. The Court has further to examine whether the interference with the applicant company’s
right to impart information was proportionate. It notes in the first place that the applicant company
was not subject to afine imposed in crimina proceedings but was ordered to pay compensation for
the injury caused to a person who had suffered from an intrusion into his strictly private life.
However, the amount of compensation, EUR 130,000, is exceptional, and the Court observesin this
connection that in specific circumstances an exceptional and particularly high amount of damages
for libel (see Tolstoy Miloslavsky v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 51, Series A no. 316-B,
and Independent News and Media and Independent Newspapers Ireland Limited v. Ireland, no.
55120/00, §8 115, ECHR 2005-V (extracts)), or unusualy high cost awards in defamation
proceedings (see MGN limited, cited above, 8§ 217), may raise an issue under Article 10 of the
Convention.

59. In the present case the applicant company reported on the case of Christian in a series of
thirteen articles, each time repeating information on his strictly private sphere revealing intimate
details of hislife, his emotional state and his health, and repeatedly publishing photographs of him.
Even though these news items had already become known to the public, at a certain point their
frequent repetition was capable of creating a climate of continual harassment inducing in the person
concerned a very strong sense of intrusion into their private life or even of persecution (see Von
Hannover, cited above, § 59).

60. Another element which has to be taken into account is the particularly wide circulation of
the applicant company’s newspaper, which rendered the interference more intense. In this
connection, the Government submitted, and this was not disputed by the applicant company, that (in
2006) the Kronen Zeitung reached 43.6% of the entire Austrian population, amounting to
approximately eight million inhabitants — and up to 60% of the population in some of the Lander —
as readers, which, in relative terms, makes it one of the newspapers with the highest circulation in
the world.

61. Lastly, the Court has to examine whether in domestic law there existed adequate and
effective domestic safeguards against disproportionate awards (see Independent News and Media
and Independent Newspapers Ireland Limited, cited above, 8 115). In this regard,the Court observes
that a maximum amount for compensation in a single case is provided for in section 7(1) of the
Media Act, which provides that damages must not exceed EUR 20,000. Moreover, section 6(1) of
the Media Act contains clear guidelines for the fixing of the amount of damages, and provides, inter
alia, that the compensation must not endanger the economic existence of the media owner. The
Court considers that these safeguards are adequate and effective preventing disproportionate
awards. The Court therefore concludes that the amount awarded in damages was not
disproportionate in the particular circumstances of the case.

62. In sum, the Court finds that in awarding compensation for the interference with Christian’s
private life by the applicant company, the respondent State acted within its margin of appreciation
in assessing the need to protect his privacy. It is satisfied that the restriction on the applicant
company’s right to freedom of expression resulting from the judgments of the Regional Court and
the Court of Appeal was supported by reasons that were relevant and sufficient, and was
proportionate to the legitimate aims pursed.

63. There has accordingly been no violation of Article 10 of the Convention.

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY
1. Declaresthe application admissible;
2. Holdsthat there has been no violation of Article 10 of the Convention.

Done in English, and notified in writing on 19 June 2012, pursuant to Rule 77 88 2 and 3 of the
Rules of Court.



Anmerkung

|. Das Problem

Der Ausgangssachverhalt der beiden Urteile ist gleich und unterschied sich nur durch die jeweils
klagende Zeitung, einmal die Medieninhaberin der Neuen Kronenzeitung, zum zweiten die
Medieninhaberin des Kurier. In beiden Féllen ging es um den sog. ,Fall Christian“, der im
Janner/Februar 2004 fir mediale Aufregung in ganz Osterreich sorgte: die Eltern des
minderjahrigen Christian hatten sich getrennt, Uber die Obsorge wurde gestritten, aber schlief3dlich
erhielt die Mutter, die dem Vater nach Schweden nachgezogen war, das Sorgerecht zugesprochen.
Der Vater entzog sich der Durchsetzung der Entscheidung und zog mit Christian wieder nach
Osterreich. Die Obsorge wurde fir die Dauer eines wieder anhdngig gemachten
Sorgerechtsverfahrens dem Salzburger Jugendwohlfahrtsamt tbertragen.

Am 23. Dezember 2003 wurde der Antrag des Vaters, der Mutter die Obsorge zu entziehen,
abgewiesen. Die Durchsetzung der Gerichtsentscheidung wurde vom Vater wieder torpediert, er
tauchte mit dem — damal's achtjahrigen — Christian unter. Nachdem die zwangsweise Vorfihrung des
Kindes angeordnet wurde, kam es am 26. Janner 2004 zu einem Gendarmerieeinsatz in der Nahe
der Stadt Salzburg, bei dem sich das Kind weinend gegen die Abnahme wehrte. Vom Vater
verstandigte Journalisten beobachteten und fotografierten diesen Einsatz. Zwei Tage spater konnte
das Kind, das vom Vater in ein Krankenhaus gebracht worden war, um alfallige Verletzungen
wegen des Gendarmerieeinsatzes feststellen zu kénnen, der obsorgeberechtigten Mutter Ubergeben
werden.

Die Osterreichischen Medien berichteten ausfuhrlich, auch der ORF brachte die Aufnahmen vom
Gendarmerieeinsatz unverpixelt und zeigte das schmerzverzerrte Gesicht des Kindes. Gerade um
die "formale Kdte des Gerichts' zu betonen. Besonders reif3erisch und bebildert mit Fotos des
Minderjahrigen tat sich die spéatere Klagerin hervor, von der die Kronenzeitung herausgegeben
wurde. Und eines Tages titelte die Krone dann: "Alle wollen: Christian soll endlich zur Ruhe
kommen", ganze zwei Tage nach der Titelschlagzeile "Ein Aufschrei geht durch ganz Salzburg”.

Die (obsorgeberechtigte) Mutter des minderjahrigen Christian machte Anspriiche nach 88 7 und 8a
MedienG wegen Verletzung des hohstpersonlichen Lebensbereichs und Urteilsverdffentlichung
gegen die Medieninhaberinnen von Krone und Kurier geltend. Die Krone Verlag GmbH wurde zu
einer Entschddigung in Hohe von EUR 130.000,- verurteilt, die spédter ebenfalls beim
Menschenrechtsgerichtshof klagende Kurier Zeitungsverlag und Druckerei GmbH zu einem Betrag
in Héhe von EUR 9.000,-.

Im Stralfburger Verfahren sahen die beide Medieninhaberinnen ihr Recht auf freie
MeinungsaulRerungsfreiheit, insbesondere die Pressefreiheit als verletzt an. Es hétte sich ndmlich
um eine oOffentliche Debatte Uber das fragwirdige Verhaten von Vollzugsorganen gehandelt.
Dariiber hétte man nicht in einer neutralen und ntichternen Weise berichten kdnnen.

Der EGMR hatte sich daher letztlich damit zu beschéftigen, ob die vom 6sterreichischen Gericht
herangezogenen Gruinde fir die zugesprochenen Entschadigungen iS desArt 10 MRK zulssig bzw.
notwendig waren?

II. Die Entscheidung des Gerichts
Der Menschenrechtsgerichtshof sah vorliegend keine Verletzung der Pressefreiheit. Die

Medienurteile, mit denen dem mj. Christian Entschadigungen zugesprochen worden waren, stellten
zwar Eingriffe in das Recht der BeschwerdefUhrerinnen auf freie Meinungsaul3erung dar. Diese

* RA Hon.-Prof. Dr. Clemens Thiele, LL.M. Tax (GGU), Anwalt.Thiele@eurolawyer.at; Gerichtlich beeideter
Sachverstandiger fur Urheberrechtsfragen aller Art, insbesondere Neue Medien und Webdesign; Naheres unter
http://www.eurolawyer.at.




waren aber in 8 7 MedienG gesetzlich vorgesehen und dienten dem legitimen Ziel des Schutzes des
guten Rufs und der Rechte anderer. Nach Ansicht der Stral3burger Richter waren die Grinde, die das
LG fur Strafsachen Wien fur die Verurtellungen heranzog und die vom OLG Wien bestétigt wurden,
ohne Zweifel relevant in Hinblick auf die Verhatnismaliigkeitsprifung nach Art 10 Abs 2 MRK. In
Falen wie dem vorliegenden hat der GH die Position der von der Vertffentlichung betroffenen
Person herangezogen und berlicksichtigt, ob sie eine Person des &ffentlichen Lebens ist oder
sonstwie die Bilhne der Offentlichkeit betreten hat. Ein weiterer wichtiger Faktor ist, ob die Artikel
oder Fotos zu einer Debatte von allgemeinem Interesse beitrugen.

Christian war weder eine Person des 6ffentlichen Lebens noch hatte er die Bilhne der Offentlichkeit
betreten, indem er Opfer eines Sorgerechtsstreits zwischen seinen Eltern wurde, der erhebliche
Offentliche  Aufmerksamkeit  erregte. Unter  solchen Umstdnden  musste  die
MeinungsauRerungsfreiheit enger ausgelegt werden. Dartber hinaus betonten die Richter die
Bewahrung der intimsten Sphére des Lebens eines Jugendlichen, der Opfer eines Sorgerechtsstreits
wurde und nicht selbst in die Offentlichkeit getreten ist, als besonders schutzwiirdig. Schliefllich
beurteilte der EGMR auch die Hohe der Entschadigungen als verhaltnismaldig.

1. Kritische Wirdigung und Ausblick

Dem vorliegenden Urtell ist in seiner Deutlichkeit und Begriindung vollinhaltlich beizupflichten. Es
ist demnach nicht notwendig, die Bilder des Minderjahrigen abzudrucken, um sein Leiden und seine
Verzweiflung zu zeigen und damit die Offentlichkeit aus ihrer Apathie zu ritteln und ihre
Aufmerksamkeit zu erreichen (Rz 58 des Kurier-Urteils), oder das schmerzverzerrte Gesicht des
Minderjahrigen zu bringen, um die Glaubwurdigkeit der Berichterstattung zu sichern (Rz 55 des
Krone-Urteils). Wortlich schreibt der EGMR den 6sterreichischen (Boulevard-)Journalisten ins
Stammbuch: ,,Es besteht kein Zweifel, dass die Bewahrung des intimsten Lebensbereiches eines
Minderjahrigen, der Opfer eines Sorgerechtsstreits wurde und nicht selbst die 6ffentliche Sphére
betreten hat, wegen seiner verwundbaren Sellung besonderen Schutz verdient.*

Die einzig ernsthaft zu thematisierende Frage, ndmlich ob der Eingriff ,in einer demokratischen
Gesellschaft notwendig® iS des Art 10 Abs 2 MRK gewesen war, trifft den Kern der vorliegenden
Entscheidungen. Nach st Rsp ist das nur dann der Fall, wenn die Beschrankung einem ,,dringenden
gesellschaftlichen Bedurfnis* entspricht. Im konkreten Fall mussen das Recht auf freie
MeinungsaulRerung und das Recht auf Schutz des Privatlebens gegeneinander abgewogen werden.
Hierbei ist zu berlicksichtigen, ob die Person, Uber die berichtet wird, bereits — vor dem Vorfall —in
der Offentlichkeit gestanden hat. Menschen, die bereits im Licht der Offentlichkeit stehen, miissen
sich weitergehende Eingriffe in ihr Recht auf Privatleben gefallen lassen a's unbekannte Personen.
In diesem Zusammenhang stellt der EGMR zutreffend fest, dass Christian vor der Berichterstattung
keine Person von offentlichem Interesse gewesen war. Aul3erdem spielt es eine Rolle, inwieweit die
Beitrége in der Presse einen Beitrag zu einem Thema von gesellschaftlichem Interesse geleistet
hétten. Der Gerichtshof anerkennt, dass die Kritik am Verhalten der Justiz ein Gegenstand ist, an
dem en Interesse der Allgemeinheit besteht. Nach Auffassung des EGMR ist alerdings die
Enthillung der Identitét des Kindes nicht notwendig gewesen, um diesen Beitrag zur Offentlichen
Debatte zu leisten. Die Veroffentlichung des Bildes bedeutet auch einen schwerwiegender Eingriff
in das Recht des Abgebildeten auf Privatleben, das durch Art 8 MRK geschitzt ist. Fir diesen
Eingriff stellt die ,,reierisch bebilderte Berichterstattung” keine Rechtfertigung dar, weil sie vor
allem die Neugier und Sensationslust des Publikums befriedigen sollte, maw die Zeitungsauflage
steigerte.

Schliefdlich lief3en die StralRburger Menschenrechtsrichter auch die vom OLG Wien letztlich (leicht)
reduzierten Entschadigungssummen unbeanstandet. Zur Verhaltnismaldigkeit des Eingriffs fuhrt der
EGMR aus, dass es sich nicht um eine strafrechtliche Sanktion handelt, dass der Betrag von €

1 Vgl. EGMR Von Hannover/D v. 24.6.2004 = NL 2004, 144 = EUGRZ 2004, 404 = OJZ 2005, 588; Hachette
Filipacchi Associés/F v. 14.6.2007 = NL 2007, 140; Egeland und Hanseid/N v. 16.4.2009 = NL 2009, 104; Enea/l v.
17.9.2009 (GK) = NL 2009, 264



130.000 aber auf¥ergewohnlich hoch seai. Im Hinblick auf die konkreten Umsténde (Anzahl der
Artikel, hoher Marktanteil der Krone, Schutzmechanismen gegen Uberhthte Entschadigungen) ist
dies aber noch verhdtnismaidig

Ausblick: Der ,Fall Christian“ hat hierzulande auch Positives bewirkt. Die Osterreichische Justiz
hat Interventionsteams bestehend aus Psychologen, Vertretener des Jugendamtes und (geschulten)
Richtern zusammengestellt, die in Fallen sog. ,,Kindesabnahmen* behutsamer vorgehen als im
eingangs geschilderten Anlassfall. Die Einfihrung der Familiengerichtshilfe® — nahezu
flachendeckend ab 01.01.2014 - soll bewirken, dass es gar nicht zu Eskalationen in
Obsorgestreitigkeiten kommit.

Nach dem vorliegenden Urteilsspruch aus Stral3burg ist die Boulevardpresse hierzulande gefordert,
»herzzerreissend mit Kindern bebilderte® Familienrechtstragddien zu unterlassen. Die Justiz ist
sensibler geworden, wenngleich es fraglos keine Servicedienstleistung darstellt, einem Elternteil die
Obsorge zu entziehen. Das muss alen Betelligten klar sein. Der Boulevardjournalismus muss
allerdings noch erheblich sensibler werden, wie ein Negativbeispiel von ,,HEUTE" aus jlngerer
Zeit zeigt:®

V. Zusammenfassung

Die mediae Bebilderung aufsehenerregender Obsorgestreitigkeiten wie den “Fall Christian* (dort:
Foto vom schmerzverzerrten Gesicht des Opfers) ist nicht durch die Pressefreiheit gedeckt, da sie

[¥Ti- T —
imT'dz Zevorstemesdes Opsraticn: Hetzhse :‘i + |
D v el aninews oecterTalchiroz far 2 zE S TLODLT

[ News Leser Stars Gewinr

Lifestyle spart | Freizelt  Love | Jobs | Kurioses

L — h .

Tretz heverstehendar Operation 1= 05 A

e meeessim
ﬂf"]i?tﬂn

# Kommentiaran {14}

= Herzlose Richterin entriss Vater
E todkrankes Kind (3)

& e
o e ezende -

& Mhirkes

News hir | lasde?!

i L=l

i Filp el

Werwandte Artikel

lu- Frozzss in Wens
Ut ior areer 15
st reach cur Tal

[ HEES

Chengestret mi G-
walwr karmpll ue Suhn,
P mister <orz sl

‘zpa Vieaael (25 mid [-eheat iees S0 e redesk)

hzlfzn DMe Geschlchtz der klcinen ncs @) ruhr zu Tranen -und 2ln
Gerlchisbeschluss bringi allc Damme zum Brechen: Das Madchen leldet
Unzluzkl chzr Coup an elnar schweren Herzkrankhal, Arzee gehan lhim nur wenlga Jahre zu

fUr die Ausiibung der Meinungsfreiheit in einer demokratischen Gesellschaft nicht notwendig ist. Es
besteht fir den EGMR kein Zweifel, dass die Bewahrung des intimsten Lebensbereiches eines
Minderjahrigen, der Opfer eines Familienzwists wurde und nicht selbst die 6ffentliche Sphére
betreten hat, wegen seiner verwundbaren Stellung besonderen Schutz verdient.

2 Instruktiv dazu Fucik, Verfahren in Ehe- und Kindschaftsangel egenheiten nach dem KindNamRAG 2013, OJZ
2013, 297; vgl. auch Deixler-Hiibner, Neue verfahrensrechtliche I nstrumentarien im KindNamRAG 2013, Zak
2013, 9.

3 Abrufbar unter http://www.heute.at/news/oesterreich/noe/art23654,710917 (04.01.2014).




